Kasy rejestrujące: Stary „zeszyt korekt” a nowa ewidencja zwrotów



Pytanie: Jesteśmy czynnym podatnikiem VAT zobowiązanym do prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Czy prowadzony do tej pory „zeszyt korekt”, w którym ewidencjonowaliśmy zwroty towarów powodujące konieczność zmniejszenia sprzedaży, którą wcześniej zarejestrowaliśmy na kasie, może być również prowadzony po zmianie przepisów dotyczących kas rejestrujących?
Odpowiedź: Nic nie stoi na przeszkodzie, aby nadal ewidencjonować zmniejszenie podstawy opodatkowania w „zeszycie korekt”, o ile będzie on formalnie odpowiadał wymogom stawianym przez zapisy rozporządzenia ministra finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r., poz. 363).
Na wstępie warto zauważyć, że do 1 kwietnia 2013 r. żaden przepis prawa nie regulował sposobu zachowania się podatników w przypadku, gdy wcześniej zarejestrowana na kasie fiskalnej sprzedaż wymagała zmniejszenia (głównie z uwagi na omyłki bądź uznanie reklamacji powodującej z jednej strony zwrot towaru a z drugiej – ze strony sprzedawcy – zwrot gotówki). Co oczywiste, brak regulacji prawnych w tym zakresie nie mógł pozbawiać podatnika możliwości dokonania korekty zaewidencjonowanego obrotu, jeżeli możliwe było wykazanie, że rzeczywisty obrót był inny niż zaewidencjonowany w kasie rejestrującej.

Zresztą organy podatkowe zawsze uznawały, że zakaz zmiany wydruków fiskalnych (np. raportów okresowych) był jedynie warunkiem stosowania kas rejestrujących i nie mógł zmieniać zasady wynikającej z art. 29 ust. 1 i 4 ustawy o VAT, ponieważ obrotem jest kwota rzeczywiście należna, a nie kwota figurująca na raporcie fiskalnym. Skoro kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu), to korekta taka powinna być dokonywana za pomocą innych urządzeń księgowych.
W takim przypadku organy podatkowe wskazywały na prowadzenie dodatkowej ewidencji, tzw. ewidencji korekt, z której musiała dokładnie wynikać kwota korekty sprzedaży i podatku należnego przypisana do konkretnego paragonu. Ewidencja taka nie miała określonego wzoru, ale organy podatkowe w wydawanych interpretacjach wskazywały, aby zawierała co najmniej dane niezbędne do ustalenia przyczyn zaistniałej korekty, a zapisy w niej widniejące pozwalały na określenie prawidłowej kwoty obrotu i podatku należnego. Zatem zakres dodatkowych danych, które powinna zawierać omawiana ewidencja, w bardzo dużej mierze pozostawiono uznaniu podatników.
Od 1 kwietnia 2013 r. ta pozaprawna wskazówka postępowania oraz pozaprawne postępowanie zostały uregulowane w zapisach wspomnianego wcześniej rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. I tak zgodnie z § 3 ust. 4 i 5 rozporządzenia z 14 marca 2013 r. zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują u podatnika zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmować należy w odrębnej ewidencji.
Elementy ewidencji
Ewidencja ta powinna zawierać:
  1. datę sprzedaży,
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,
  3. termin dokonania zwrotu towaru albo reklamacji towaru lub usługi,
  4. wartość brutto zwracanego towaru albo wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru albo reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
Na marginesie można zauważyć, że skoro elementem obowiązkowym takiej ewidencji jest dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży (w przeważającej liczbie przypadków będzie to paragon fiskalny, o którym mowa w § 8 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących), to znajdzie się już na nim i data sprzedaży (pkt 1), i nazwa towaru (pkt 2, którego treść odpowiada dokładnie temu, jaki opis towaru powinien znajdować się na paragonie fiskalnym).
Elementy, które musi zawierać omawiana ewidencja, pozwalają na stwierdzenie, że w porównaniu do podejścia reprezentowanego przez organy skarbowe przed 1 kwietnia 2013 r. nastąpiła dość znaczna formalizacja dokumentowania przyczyn zmniejszenia obrotu w razie zwrotu należności.
W sytuacji wystąpienia oczywistej pomyłki przy ewidencjonowaniu sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej podatnik powinien dokonać niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej (czyli jeszcze jednej) ewidencji:
  • błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego);
  • krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz przez dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.
Reasumując: Nie wskazano, w jakiej formie mają być prowadzone przez podatnika ewidencje, o których mowa powyżej. Mogą być one nadal prowadzone jako „zeszyty korekt”. Najważniejsze jest jednak to, aby zawierały wszystkie elementy, o których wspomina rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących.